Πρόταση οκτώ σημείων, την οποία έχει επεξεργαστεί η επιστημονική ομάδα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου, για να αποκτήσει ζωή ο επιβατηγός σταθμός του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης, κατέθεσε, στην εκδήλωση του Propeller Club για την Ακτοπλοϊκή Σύνδεση της πόλης, ο πρόεδρος του επιμελητηρίου, Γιάννης Ζορπίδης. Τόνισε την επιτακτική ανάγκη για την εξεύρεση λύσης στο τεράστιο πρόβλημα της απομόνωση της πόλης μας από την νησιωτική χώρα.
"Στην εκστρατεία που έχει ξεκινήσει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης εδώ και δύο χρόνια είναι ανάγκη να συστρατευθούν όλοι οι φορείς της πόλης για να επιτύχουν τον στόχο" τόνισε.
Μεταξύ άλλων ο κος Ζορπίδης κατέθεσε θέσεις οκτώ σημείων, που έχει επεξεργαστεί η επιστημονική ομάδα του Επιμελητηρίου και υποβλήθηκαν ως υπόμνημα σ΄ όλους τους αρμοδίους Υπουργούς ακόμη και στο Πρωθυπουργικό γραφείο. Η πρόταση έχει ως εξής:
1ο Είναι αναγκαία η δρομολόγηση αξιόπλοων, σύγχρονων, γρήγορων και ασφαλών πλοίων, που θα ακολουθούν συγκεκριμένες και τις δυνατόν συντομότερες και γι΄ αυτό το λόγο επιχορηγούμενες διαδρομές.
2ο Στους διαγωνισμούς να υπάρχει όρος η ηλικία των πλοίων να μην είναι μεγαλύτερη των δέκα ετών και ότι θα εκτελούν τα δρομολόγια σε συγκεκριμένους χρόνους. Στις υφιστάμενες προκηρύξεις δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη.
3ο Ο υπολογισμός της επιδότησης να γίνεται με την αρχή του μεταφορικού ισοδύναμου. Δηλαδή το ποσό που θα καταβάλλεται για κάθε διανυόμενο χιλιόμετρο να είναι ίσο με το ποσό που ισχύει στη στεριά. Αυτός ο τρόπος υπολογισμού της επιδότησης έχει προταθεί από επιστημονικούς φορείς και την ΚΕΔΚΕ και εφαρμόζεται στη Γαλλία. Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι αυτός ο τρόπος θα κάνει ελκυστικότερες τις γραμμές και θα προκαλέσει ανταγωνισμό στους διαγωνισμούς. Μελέτες εκτιμούν ότι με την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου οι τιμές θα πέσουν στο 1/10. Η διαφορά θα καλύπτεται από το κράτος.
4ο Στη σύναψη συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας να έχουν προτεραιότητα τοπικές ναυτιλιακές εταιρίες στις οποίες μετέχουν φορείς του Δημοσίου, όπως δήμοι και επιμελητήρια.
5ο Να δοθεί προτεραιότητα στη σύναψη συμβάσεων μακράς διάρκειας, δηλαδή 12 ετών, για να έχει συμφέρον ο κάθε επιχειρηματίας να δραστηριοποιηθεί στις γραμμές γενικού οικονομικού ενδιαφέροντος.
6ο Οι γραμμές αυτές θα προκηρύσσονται μετά την υποχρεωτική σύμφωνη γνώμη ενός οργάνου κοινωνικού ελέγχου ναυτιλιακής πολιτικής στο οποίο θα μετέχουν: από ένας εκπρόσωπος κάθε νησιωτικού δήμου – νομαρχίας και των ΟΤΑ – νομαρχιών ηπειρωτικών λιμένων, από ένας εκπρόσωπος των αντίστοιχων τοπικών επιμελητηρίων, ένας εκπρόσωπος των ναυτιλιακών εταιριών και ο πρόεδρος της ελληνικής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής. Η ίδια επιτροπή θα κρίνει την ποιότητα των παρέχομενων υπηρεσιών, θα προχωρεί σε συστάσεις και θα υποδεικνύει νέες γραμμές.
7ο Να αξιοποιηθούν υπέρ της χρηματοδότησης των γραμμών γενικού οικονομικού ενδιαφέροντος οι κρατήσεις υπέρ τρίτων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας υπολογίζει τα ποσό σε 175 εκ. ευρώ.
8ο Να εκπονηθεί ποιοτική μελέτη για τη διαμόρφωση ενός ΄΄ επιχειρησιακού σχεδίου ΄΄ και τη διατύπωση πρότασης για την πληρέστερη και πυκνότερη σύνδεση της Βόρειας Ελλάδας με τη νησιωτική χώρα σε συνδυασμό με την ορθολογική διαχείριση των κονδυλίων.
Υπενθυμίζεται ότι το Σεπτέμβριο του 2008 με πρωτοβουλία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου είχε πραγματοποιηθεί σύσκεψη στη Θεσσαλονίκη στην οποία συμμετείχαν τα Επιμελητήρια Χανίων Ρεθύμνου Ηρακλείου Λασιθίου Δωδεκανήσου Κυκλάδων Σάμου Χίου Λέσβου το ΕΒΕΘ το ΒΕΘ, το Οικονομικό Επιμελητήριο, ο Νομάρχης Θεσσαλονίκης, Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητήριων καθώς και φορείς των Μεταφορών και του Τουρισμού.
Τέλος ο κος Ζορπίδης δήλωσε: ΄΄ Το μεγάλο εργαλείο που έχει σήμερα στα χέρια της η Πολιτεία για να λύσει το πρόβλημα είναι η πολιτική εδαφικής συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η πολιτική αυτή αναγνωρίζει την ανάγκη οι διάφορες περιοχές της Ένωσης να επικοινωνούν, να συνδέονται μεταξύ τους. Η ευτυχής συγκυρία είναι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανοίγει ένα διάλογο για τη διαμόρφωση νέων πολιτικών. Μάλιστα η Επιτροπή είναι έτοιμη να συζητήσει την ελληνική ιδιαιτερότητα των δεκάδων νησιών. Στην Ελλάδα του 2009 δεν είναι δυνατό η χώρα να είναι χωρισμένη στα δύο. Δεν θα σταματήσουμε ούτε στιγμή να θέτουμε το ζήτημα. Είναι ώρα, επιτέλους ο καθένας να αναλάβει τις ευθύνες του΄΄.
"Στην εκστρατεία που έχει ξεκινήσει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης εδώ και δύο χρόνια είναι ανάγκη να συστρατευθούν όλοι οι φορείς της πόλης για να επιτύχουν τον στόχο" τόνισε.
Μεταξύ άλλων ο κος Ζορπίδης κατέθεσε θέσεις οκτώ σημείων, που έχει επεξεργαστεί η επιστημονική ομάδα του Επιμελητηρίου και υποβλήθηκαν ως υπόμνημα σ΄ όλους τους αρμοδίους Υπουργούς ακόμη και στο Πρωθυπουργικό γραφείο. Η πρόταση έχει ως εξής:
1ο Είναι αναγκαία η δρομολόγηση αξιόπλοων, σύγχρονων, γρήγορων και ασφαλών πλοίων, που θα ακολουθούν συγκεκριμένες και τις δυνατόν συντομότερες και γι΄ αυτό το λόγο επιχορηγούμενες διαδρομές.
2ο Στους διαγωνισμούς να υπάρχει όρος η ηλικία των πλοίων να μην είναι μεγαλύτερη των δέκα ετών και ότι θα εκτελούν τα δρομολόγια σε συγκεκριμένους χρόνους. Στις υφιστάμενες προκηρύξεις δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη.
3ο Ο υπολογισμός της επιδότησης να γίνεται με την αρχή του μεταφορικού ισοδύναμου. Δηλαδή το ποσό που θα καταβάλλεται για κάθε διανυόμενο χιλιόμετρο να είναι ίσο με το ποσό που ισχύει στη στεριά. Αυτός ο τρόπος υπολογισμού της επιδότησης έχει προταθεί από επιστημονικούς φορείς και την ΚΕΔΚΕ και εφαρμόζεται στη Γαλλία. Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι αυτός ο τρόπος θα κάνει ελκυστικότερες τις γραμμές και θα προκαλέσει ανταγωνισμό στους διαγωνισμούς. Μελέτες εκτιμούν ότι με την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου οι τιμές θα πέσουν στο 1/10. Η διαφορά θα καλύπτεται από το κράτος.
4ο Στη σύναψη συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας να έχουν προτεραιότητα τοπικές ναυτιλιακές εταιρίες στις οποίες μετέχουν φορείς του Δημοσίου, όπως δήμοι και επιμελητήρια.
5ο Να δοθεί προτεραιότητα στη σύναψη συμβάσεων μακράς διάρκειας, δηλαδή 12 ετών, για να έχει συμφέρον ο κάθε επιχειρηματίας να δραστηριοποιηθεί στις γραμμές γενικού οικονομικού ενδιαφέροντος.
6ο Οι γραμμές αυτές θα προκηρύσσονται μετά την υποχρεωτική σύμφωνη γνώμη ενός οργάνου κοινωνικού ελέγχου ναυτιλιακής πολιτικής στο οποίο θα μετέχουν: από ένας εκπρόσωπος κάθε νησιωτικού δήμου – νομαρχίας και των ΟΤΑ – νομαρχιών ηπειρωτικών λιμένων, από ένας εκπρόσωπος των αντίστοιχων τοπικών επιμελητηρίων, ένας εκπρόσωπος των ναυτιλιακών εταιριών και ο πρόεδρος της ελληνικής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής. Η ίδια επιτροπή θα κρίνει την ποιότητα των παρέχομενων υπηρεσιών, θα προχωρεί σε συστάσεις και θα υποδεικνύει νέες γραμμές.
7ο Να αξιοποιηθούν υπέρ της χρηματοδότησης των γραμμών γενικού οικονομικού ενδιαφέροντος οι κρατήσεις υπέρ τρίτων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας υπολογίζει τα ποσό σε 175 εκ. ευρώ.
8ο Να εκπονηθεί ποιοτική μελέτη για τη διαμόρφωση ενός ΄΄ επιχειρησιακού σχεδίου ΄΄ και τη διατύπωση πρότασης για την πληρέστερη και πυκνότερη σύνδεση της Βόρειας Ελλάδας με τη νησιωτική χώρα σε συνδυασμό με την ορθολογική διαχείριση των κονδυλίων.
Υπενθυμίζεται ότι το Σεπτέμβριο του 2008 με πρωτοβουλία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου είχε πραγματοποιηθεί σύσκεψη στη Θεσσαλονίκη στην οποία συμμετείχαν τα Επιμελητήρια Χανίων Ρεθύμνου Ηρακλείου Λασιθίου Δωδεκανήσου Κυκλάδων Σάμου Χίου Λέσβου το ΕΒΕΘ το ΒΕΘ, το Οικονομικό Επιμελητήριο, ο Νομάρχης Θεσσαλονίκης, Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητήριων καθώς και φορείς των Μεταφορών και του Τουρισμού.
Τέλος ο κος Ζορπίδης δήλωσε: ΄΄ Το μεγάλο εργαλείο που έχει σήμερα στα χέρια της η Πολιτεία για να λύσει το πρόβλημα είναι η πολιτική εδαφικής συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η πολιτική αυτή αναγνωρίζει την ανάγκη οι διάφορες περιοχές της Ένωσης να επικοινωνούν, να συνδέονται μεταξύ τους. Η ευτυχής συγκυρία είναι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανοίγει ένα διάλογο για τη διαμόρφωση νέων πολιτικών. Μάλιστα η Επιτροπή είναι έτοιμη να συζητήσει την ελληνική ιδιαιτερότητα των δεκάδων νησιών. Στην Ελλάδα του 2009 δεν είναι δυνατό η χώρα να είναι χωρισμένη στα δύο. Δεν θα σταματήσουμε ούτε στιγμή να θέτουμε το ζήτημα. Είναι ώρα, επιτέλους ο καθένας να αναλάβει τις ευθύνες του΄΄.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου