Ένα λιμάνι κόσμημα υποσχέθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του Ο.Λ.Θ., Στ. Αγγελούδης, κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε. Ένα λιμάνι "πράσινο", γεμάτο φωτοβολταϊκά και "πράσινα" κτίρια, που θα επιβραβεύει τα πλοία τα οποία θα εφαρμόζουν φιλοπεριβαλλοντικές πολιτικές, με υβριδικά οχήματα, που θα στοχεύει στα Βαλκάνια (όταν με το καλό ολοκληρωθούν τα έργα στον 6ο προβλήτα) αλλά χωρίς επιβατηγά πλοία...
Όπως ανακοίνωσε ο κ. Αγγελούδης δημοπρατούνται, εντός των επόμενων δύο ημερών, οι δύο πρώτες φάσεις του έργου της επέκτασης της 6ης προβλήτας. Το σχέδιο προβλέπει την επέκταση του δυτικού τμήματος της προβλήτας, κατά 550 μέτρα στο μήκος, 365 μέτρα στο πλάτος και 16 μέτρα στο βάθος. Η ολοκλήρωση του έργου θα αυξήσει τη χωρητικότητας του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) σε 1,240 εκατ. TEUs έναντι των 405.000 TEUs που είναι σήμερα. Κι αυτό διότι, όπως υποστήριξε, το κύριο στρατηγικό πρόβλημα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σήμερα για την αύξηση της διακίνησης φορτίων και την ενίσχυση της θέσης του στον λιμενικό ανταγωνισμό είναι η έλλειψη χωρητικότητας, η οποία συνδυάζεται με ορισμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά όπως είναι η απουσία βαθύτερων κρηπιδωμάτων με επαρκές μήκος για μεγάλα πλοία, αντίστοιχων αποθηκευτικών χώρων ιδιαίτερα στοιβασίας εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και σύγχρονου μηχανολογικού εξοπλισμού μεγάλης απόδοσης.
Όλα αυτά αναμένεται να ξεπεραστούν με την ολοκλήρωση της επέκτασης της 6ης προβλήτας, που έχει προϋπολογισμό περί τα 249 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 84,8 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την ενίσχυση του μηχανολογικού εξοπλισμού.
Οι εργασίες προβλέπεται να ξεκινήσουν το 2011 και θα ολοκληρωθούν το 2015. Η χρηματοδότηση είναι διασφαλισμένη από ίδια κεφάλαια της ΟΛΘ ΑΕ, αλλά και κεφάλαια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Δε φαίνεται επενδυτής στον ορίζοντα
Τα φιλόδοξα αυτά σχέδια δείχνουν, παράλληλα, ότι δεν υπάρχει ούτε ένας επενδυτής στον ορίζοντα, για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Όλα θα γίνουν με κρατικό χρήμα, το οποίο, φυσικά, πέφτει με το σταγονόμετρο, λόγω των γνωστών προβλημάτων με το Δ.Ν.Τ.
Σε επόμενη φάση –και υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει ανάγκη για διεύρυνση της χωρητικότητας- θα μπορεί να γίνει η επέκταση της 6ης προβλήτας από τα ανατολικά (600 μέτρα μήκος, 250 μέτρα πλάτος, 16 μέτρα βάθος), κάτι, φυσικά, που θα απαιτήσει κι άλλα, πολλά περισσότερα, χρήματα, από τον κρατικό κορβανά.
10 βήματα για «πράσινο λιμάνι»
Για την περιβαλλοντική αναβάθμιση των λειτουργιών του λιμανιού της Θεσσαλονίκης η διοίκηση της ΟΛΘ έχει δρομολογήσει τις ακόλουθες πρωτοβουλίες.
1. Δενδροφύτευση περιοχών εντός της λιμενικής ζώνης, η οποία καθιερώνεται σε ετήσια βάση. Την προσεχή Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου η ΟΛΘ καλεί φορείς και πολίτες της πόλης να συμμετάσχουν στην δενδροφύτευση. Σημείο συνάντησης το πάρκινγκ στην α΄ προβλήτα στις 11 το πρωί.
2. Διατήρηση των υπαρχόντων και απόκτηση νέων πιστοποιητικών περιβαλλοντικής διαχείρισης. Η ΟΛΘ ΑΕ κατέχει ήδη το πιστοποιητικό ECOPORTS. Σε επόμενο στάδιο το λιμάνι θα πιστοποιηθεί κατά ISO 14001.
3. Ανακύκλωση συσκευασιών. Η ΟΛΘ ΑΕ εφαρμόζει ολοκληρωμένη πολιτική ανακύκλωσης για πολλά είδη ανακυκλώσιμων υλικών. Από το 2011 η ΟΛΘ θα εκδίδει ετήσιο απολογιστικό δελτίο αναφορικά με την πορεία υλοποίησης του προγράμματος ανακύκλωσης.
4. Αντιστάθμιση των παραγόμενων ρύπων. Η ΟΛΘ ΑΕ υιοθετεί πολιτική αντιστάθμισης μέρους των ρύπων που παράγονται από την λειτουργία του λιμένα, μέσω της δενδροφύτευσης περιοχών που θα οριστούν από την Δασική υπηρεσία.
5. Ανανέωση στόλου οχημάτων ΟΛΘ Α.Ε. με υβριδικά οχήματα. Η ανανέωση μέρους του στόλου επιβατικών οχημάτων της ΟΛΘ ΑΕ θα ολοκληρωθεί σε βάθος πενταετίας αρχής γενομένης από το 2011.
6. Μετατροπή κτιριακών εγκαταστάσεων σε «πράσινα κτίρια». Στόχος της ΟΛΘ ΑΕ είναι η πραγματοποίηση σταδιακών παρεμβάσεων στα κτίρια της, ώστε να μειωθεί η απώλεια ενέργειας και κατά συνέπεια να επιτευχθεί μείωση της κατανάλωσης και του κόστους. Ανάμεσα στις παρεμβάσεις συμπεριλαμβάνονται η αντικατάσταση κλιματιστικών μηχανημάτων, η χρήση φυσικού αερίου (εντός του Δεκεμβρίου ολοκληρώνεται η σύνδεση του δικτύου με τα κτίρια της α΄ προβλήτας), η αντικατάσταση των παλαιών κουφωμάτων και η χρήση λαμπτήρων οικονομίας.
7. Δημιουργία σταθμών παρακολούθησης της ατμοσφαιρικής και θαλάσσιας ρύπανσης. Η συγκεκριμένη δράση θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
8. Παροχή εκπτώσεων επί των λιμενικών τελών σε πλοία τα οποία εφαρμόζουν καλές περιβαλλοντικές πρακτικές. Τα πλοία που ρυπαίνουν λιγότερο θα ωφελούνται με εκπτώσεις επί των λιμενικών τελών. Εξετάζεται η υιοθέτηση του Environmental Ship Index, ο οποίος έχει εφαρμοστεί από ευρωπαϊκά λιμάνια.
9. Επένδυση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Θα αναπτυχθούν φωτοβολταϊκά συστήματα μέσα στην περιοχή του λιμανιού.
10. Εκπαίδευση προσωπικού για την προστασία του περιβάλλοντος και τη δημιουργία κανονισμού καλών περιβαλλοντικών πρακτικών εκ μέρους του προσωπικού.
Ένα λιμάνι χωρίς επιβατηγά πλοία
Στη συνέντευξη Τύπου δεν ακούστηκε κουβέντα για δρομολόγια επιβατηγών πλοίων, κάτι που παραμένει στη ζώνη των επιθυμιών των Θεσσαλονικέων, αλλά δε γίνεται πραγματικότητα. Μάλιστα, μόλις προχθές, το μοναδικό επιβατηγό πλοίο που "πιάνει" στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το "Θεόφιλος", έπαθε βλάβη κι αντί να βρεθεί στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης για να παραλάβει επιβάτες, βρέθηκε στη ναυπηγοεπισκευαστικη ζώνη του Πειραιά...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου