Τρίτη 18 Αυγούστου 2009

Γλυκόξινο Αμυνταίου στο Πεκίνο!

Ρεπορτάζ: ΜΑΡΚΕΛΛΑ ΑΛΕΞΙΟΥ
από τον ΤΥΠΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Με «εργαλείο», το δικής της παραγωγής κόκκινο κρασί, η Εταιρία Αγροτικών Συνεταιρισμών Αμυνταίου, πραγματοποιεί «άνοιγμα» στην αχανή, αλλά πολλά υποσχόμενη αγορά της Κίνας, αφού πλέον, με εξαγωγές, δυναμική παρουσία σε εκθέσεις και προβολή ντοκιμαντέρ στην κρατική τηλεόραση της μακρινής αυτής χώρας, φιλοδοξεί να μυήσει τους Κινέζους στις ελληνικές συνήθειες.
Από την επόμενη χρονιά λοιπόν και καθ’ όλη τη διάρκεια του 2010, θα προβάλλεται στην κρατική τηλεόραση της Κίνας, εικοσάλεπτο ντοκιμαντέρ σχετικά με το ελληνικό κρασί. Ήδη, το αρχαιότερο οινοποιείο της Β. Ελλάδας και η ΕΑΣ Αμυνταίου βρίσκονται στο τελικό στάδιο της σύναψης συμφωνίας με τον εισαγωγέα του Χόνγκ Κονγκ, που συνεργάζεται, μάλιστα, με την πολυεθνική ναυτιλιακή και μεταφορική εταιρία Cosco, για την εξαγωγή τουλάχιστον 20.000 φιαλών κόκκινου κρασιού στην περιοχή Χουάν Ζου, κοντά στη Σαγκάη, όπως δήλωσε ο διευθυντής του οινοποιείου, Γιώργος Βεράνης.
«Αφού γίνει γνωστό το ελληνικό κρασί της ΕΑΣ Αμυνταίου σε περιοχές της Κίνας και κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών της, τότε θα ρίξουμε στην αγορά τη σαμπάνια -ροζέ αφρώδες- που είναι και η σπεσιαλιτέ μας», αποκάλυψε ο ίδιος.
Εξάλλου, η ΕΑΣ Αμυνταίου, στις 20 Σεπτεμβρίου, θα συμμετάσχει στην έκθεση «Food & Spirit»,στη Σαγκάη, γεγονός που θα σηματοδοτήσει μια σειρά από δυναμικές παρουσίες του οινοποιείου σε σχετικές διοργανώσεις σε όλη τη χώρα, με στόχο, τα ελληνικά κρασιά να ενταχθούν στο καθημερινό «τραπέζι» των Κινέζων.
Όπως δήλωσε στον ΤΘ, ο πρόεδρος της ΕΑΣ Αμυνταίου, κ. Γιώργος Γιαννιτσόπουλος, όλα ξεκίνησαν με πρωτοβουλίες του νομάρχη Φλώρινας κ. Γιάννη Βοσκόπουλου. «Δεχτήκαμε αρκετές επισκέψεις από τους Κινέζους εκπροσώπους και το τμήμα οινοποιίας κατάφερε και σύναψε τη συνεργασία. Έτσι, η κρατική τηλεόραση, η οποία αποτελεί και τον «κολοσσό» στα κινέζικα ΜΜΕ, επέλεξε το οινοποιείο της Ένωσης ως ένα από τα σημαντικότερα και αντιπροσωπευτικότερα ελληνικά οινοποιεία, για να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ σχετικά με το ελληνικό κρασί και αυτό μας τιμά ιδιαίτερα».
Σημειώνεται, πως το ντοκιμαντέρ θα προβάλλεται σε τακτά χρονικά διαστήματα και αναμένεται να το παρακολουθήσουν περίπου ένα δισεκατομμύριο τηλεθεατές. «Είναι πολύ μεγάλη η αγορά της Κίνας, απευθυνόμαστε σε ένα ευρύ φάσμα καταναλωτών, και κυρίως σε καταναλωτές εκτός Ευρώπης. Αυτό μπορεί να καθιστά το έργο μας λίγο πιο δύσκολο, όμως είμαστε αισιόδοξοι, γιατί μέχρι πρότινος η Κίνα δεν ήξερε να τρώει ψωμί και τώρα κάνει τεράστιες εισαγωγές. Το ίδιο ελπίζουμε να γίνει και με το ξινόμαυρο κρασί, γιατί είναι ένα από τα ποιοτικότερα κρασιά της Ελλάδας και το κυριότερο είναι ότι παρακολουθείται η παραγωγή του από το χωράφι στο ράφι», τόνισε ο πρόεδρος της ΕΑΣ Αμυνταίου.

Το ντοκιμαντέρ
Στο ντοκιμαντέρ, η οινολόγος του οινοποιείου, Άρτεμις Τουλάκη-Ρούφα, παρουσιάζει τον τρόπο με τον οποίο οινοποιούνται τα κρασιά του Αμυνταίου, την έμφαση που δίνεται στην ποιότητα των παραγόμενων οίνων και τις ιδιαιτερότητές της ποικιλίας του ξινόμαυρου. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε στην κινεζική ομάδα ο τρόπος παραγωγής των αφρωδών οίνων(σαμπάνια), τα μοναδικά οργανοληπτικά χαρακτηριστικά τους και το γεγονός ότι, το Αμύνταιο αποτελεί ένα από τα ελάχιστα σημεία της Ελλάδας, όπου παράγονται αφρώδη κρασιά.
Από την άλλη, ο γεωπόνος του οινοποιείου Γιώργος Κώτσιου, έκανε μια περιήγηση στους αμπελώνες του Αμυνταίου στο κινεζικό τηλεοπτικό συνεργείο και εξήγησε τις καλλιεργητικές τεχνικές και τα συστήματα ολοκληρωμένης διαχείρισης, που εφαρμόζει το οινοποιείο, ενώ ο Γιώργος Βεράνης μίλησε για τις διαρκώς αυξανόμενες πωλήσεις του οινοποιείου και το ενδιαφέρον από πολλές χώρες του εξωτερικού για το κρασί της ΕΑΣ Αμυνταίου.
Σύμφωνα με τον κ. Βεράνη, η Ένωση εξάγει το 15% της ετήσιας παραγωγής της στη Ρωσία, τη Λευκορωσία, το Βέλγιο, τη Γερμανία και την Ολλανδία. Η ετήσια παραγωγή του οινοποιείου ανέρχεται, σήμερα, σε 700.000 φιάλες, με δυνατότητα αύξησης της παραγωγής έως και το 1 εκατ. φιάλες, εφόσον αυτό απαιτηθεί.
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΑΣ Αμυνταίου πέτυχε την υπαγωγή της στον αναπτυξιακό νόμο της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας για τον εκσυγχρονισμό του οινοποιείου της. Συνολικά, λαμβάνει 1,936εκατ. ευρώ, με ποσοστό επιχορήγησης 45%, δάνειο 30% και ιδία συμμετοχή 25% και το ποσό θα διατεθεί αποκλειστικά για μηχανολογικό εξοπλισμό, που θα βοηθήσει στην αύξηση της παραγωγής ροζέ σαμπάνιας, που έχει μεγάλη ζήτηση, κυρίως στην εγχώρια αγορά.

Το παλαιότερο οινοποιείο της Βόρειας Ελλάδας
Η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών (EΑΣ) Αμυνταίου ιδρύθηκε το 1945, αποτελούμενη από 27 πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς, δηλαδή 2.250 φυσικά μέλη. Το 1959, ιδρύθηκε το Οινοποιείο της ΕΑΣ, ως μία από τις κυριότερες δραστηριότητες της Ένωσης και τον επόμενο χρόνο (1960) βγήκε το πρώτο κόκκινο κρασί, που, ύστερα από πετυχημένες δοκιμασίες και πειράματα, διατέθηκε στην τοπική αγορά και... πέρασε στην ιστορία. Την επόμενη κιόλας χρονιά (1961), διευρύνθηκε η αγορά έξω από το Αμύνταιο.
Από το 1965, που ήταν δημοφιλής η ρετσίνα στη χώρα μας, η ΕΑΣ αποφάσισε να μπει στην παραγωγική διαδικασία, με ικανοποιητικά αποτελέσματα. Πέντε χρόνια αργότερα, το 1971, μια καινούρια ιδέα" γεννήθηκε" στους χώρους του οινοποιείου: το μέλλον είναι η σαμπάνια, που με τον καιρό "κερδίζει έδαφος". Το φθινόπωρο του 1990, το πρώτο λευκό κρασί στην Ελλάδα, από την ποικιλία ξινόμαυρου, εμφιαλώθηκε και κυκλοφόρησε, ενώ το 1996 ένα προϊόν μοναδικής ποιότητας, εξαιρετικού αρώματος και γεύσης γεννήθηκε: «οι επιλεγμένοι αμπελώνες».
Το οινοποιείο της ΕΑΣ είναι επισκέψιμο. Κατά τη διάρκεια της ξενάγησης, ο επισκέπτης μπορεί να δει τους χώρους οινοποίησης και τους χώρους εμφιάλωσης. Στο τέλος της διαδρομής, υπάρχει ο χώρος παλαίωσης, όπου οδηγούνται οι καλύτερες σοδειές. Υπάρχει, επίσης, ένας χώρος γευστικών δοκιμών, όπου ο επισκέπτης μπορεί να δοκιμάσει όλα τα κρασιά του οινοποιείου, αλλά και να παρακολουθήσει τις διαδικασίες οινοποίησης σε DVD, ενώ στο πωλητήριο του οινοποιείου διατίθενται φιάλες με κρασί από τις σπανιότερες σοδειές.

Δεν υπάρχουν σχόλια: