Δραματικές διαστάσεις λαμβάνει το φαινόμενο των ακάλυπτων επιταγών και για τις επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης. Τα στοιχεία που προκύπτουν μέσα από τη νέα έρευνα που πραγματοποίησε το ΕΒΕΘ μεταξύ των μελών του με τη συνδρομή της εταιρίας Palmos Analysis είναι αποκαλυπτικά. Όπως, μεταξύ άλλων, διαπιστώνεται, 7 στις 10 επιχειρήσεις – μέλη του ΕΒΕΘ λαμβάνουν μεταχρονολογημένες επιταγές που εμφανίζονται ως ακάλυπτες και η μέση αξία τους φθάνει το 9% της συνολικής αξίας των μεταχρονολογημένων επιταγών που λαμβάνουν.
Μάλιστα για το 61% των επιχειρήσεων του δείγματος το ποσοστό της αξίας των μεταχρονολογημένων επιταγών που ήταν ακάλυπτες αυξήθηκε (πολύ ή λίγο) σε σχέση με το 2008.
Η ίδια έρευνα αποτυπώνει και την οικονομική στενότητα την οποία αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις αλλά και τη συμπεριφορά των τραπεζών στην περίπτωση της προεξόφλησης των μεταχρονολογημένων επιταγών. Ειδικότερα, περίπου 4 στις 10 επιχειρήσεις – μέλη του ΕΒΕΘ προεξοφλούν μεταχρονολογημένες επιταγές πελατών τους από τις τράπεζες. Το μέσο ποσοστό προεξόφλησης, μεταξύ όσων καταφεύγουν στη λύση αυτή, υπολογίζεται στο 63% της συνολικής αξίας των μεταχρονολογημένων επιταγών. Επίσης, επιδεινώθηκαν σε σχέση με το 2008 οι όροι προεξόφλησης μεταχρονολογημένων επιταγών από τις τράπεζες σύμφωνα με το 37% των επιχειρήσεων – μελών του ΕΒΕΘ. Το ποσοστό αυτό βρίσκεται στο 74% μεταξύ όσων επιχειρήσεων προεξοφλούν μεταχρονολογημένες επιταγές πελατών από τις τράπεζες.
Όμως, δεν είναι μόνο οι ακάλυπτες επιταγές που προκαλούν πονοκέφαλο. Μια στις 3 επιχειρήσεις – μέλη του ΕΒΕΘ έχουν παραλάβει μεταχρονολογημένη επιταγή με κάποιο νομικό πρόβλημα (όχι ακάλυπτη), όπως η γνησιότητα της υπογραφής εκδότη ή του οπισθογράφοντος, που δυσχέρανε την είσπραξη της απαίτησης.
Έλεγχος και συνυπευθυνότητα
Οι επιχειρήσεις – μέλη του ΕΒΕΘ τάσσονται συντριπτικά υπέρ (91%) της θέσπισης αυστηρότερου ελέγχου από τις τράπεζες για τη χορήγηση μπλοκ επιταγών και το 84% από αυτές θεωρεί εν συνεχεία αναγκαία τη θέσπιση αστικής ευθύνης των τραπεζών για τις ακάλυπτες επιταγές.
Πάντως, το 61% των επιχειρήσεων – μελών του ΕΒΕΘ εκφράζει την άποψη ότι ο περιορισμός της χρήσης μεταχρονολογημένων επιταγών για οποιοδήποτε λόγο θα επηρεάσει αρνητικά τον κύκλο εργασιών τους, ενώ μόνο το 10% περιμένει θετική επίδραση από μια τέτοια εξέλιξη.
Εργαλείο πίστωσης
Σήμερα 8 στις 10 επιχειρήσεις – μέλη του ΕΒΕΘ εκδίδουν επιταγές και, από αυτές, 9 στις 10 εκδίδουν και μεταχρονολογημένες επιταγές. Επίσης 9 στις 10 δέχονται μεταχρονολογημένες επιταγές από τους πελάτες τους.
Οι μεταχρονολογημένες επιταγές, σύμφωνα με την έρευνα, αποτελούν σημαντικό εργαλείο πίστωσης για τις επιχειρήσεις, καθώς με τον τρόπο αυτό καλύπτουν, κατά μέσο όρο, το 35% - 40% των υποχρεώσεων τους προς τους προμηθευτές τους. Παρόμοια ήταν η εικόνα και το 2008.
Επίσης, περίπου το ήμισυ, κατά μέσο όρο, του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων – μελών του ΕΒΕΘ, καλύπτεται αυτή την περίοδο (όπως και πέρσι) από μεταχρονολογημένες επιταγές πελατών.
Τέλος, οι ερευνητές έθεσαν και ένα ερώτημα που αφορά στις σχέσεις του επιχειρηματικού κόσμου με τις τράπεζες. Από τις απαντήσεις καταγράφεται ανάσχεση στην τάση επιδείνωσης των σχέσεων των επιχειρήσεων με τις τράπεζες, σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο. Για το 23% οι σχέσεις επιδεινώθηκαν ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στη μέτρηση του Απριλίου 2009 ήταν 35%.
Η ταυτότητα της έρευνας
Η έρευνα διεξήχθη τον Ιούλιο του 2009 σε 161 επιχειρήσεις- μέλη του ΕΒΕΘ με δομημένο ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, μέσω του συστήματος Primo Q της Palmos Analysis.
Μάλιστα για το 61% των επιχειρήσεων του δείγματος το ποσοστό της αξίας των μεταχρονολογημένων επιταγών που ήταν ακάλυπτες αυξήθηκε (πολύ ή λίγο) σε σχέση με το 2008.
Η ίδια έρευνα αποτυπώνει και την οικονομική στενότητα την οποία αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις αλλά και τη συμπεριφορά των τραπεζών στην περίπτωση της προεξόφλησης των μεταχρονολογημένων επιταγών. Ειδικότερα, περίπου 4 στις 10 επιχειρήσεις – μέλη του ΕΒΕΘ προεξοφλούν μεταχρονολογημένες επιταγές πελατών τους από τις τράπεζες. Το μέσο ποσοστό προεξόφλησης, μεταξύ όσων καταφεύγουν στη λύση αυτή, υπολογίζεται στο 63% της συνολικής αξίας των μεταχρονολογημένων επιταγών. Επίσης, επιδεινώθηκαν σε σχέση με το 2008 οι όροι προεξόφλησης μεταχρονολογημένων επιταγών από τις τράπεζες σύμφωνα με το 37% των επιχειρήσεων – μελών του ΕΒΕΘ. Το ποσοστό αυτό βρίσκεται στο 74% μεταξύ όσων επιχειρήσεων προεξοφλούν μεταχρονολογημένες επιταγές πελατών από τις τράπεζες.
Όμως, δεν είναι μόνο οι ακάλυπτες επιταγές που προκαλούν πονοκέφαλο. Μια στις 3 επιχειρήσεις – μέλη του ΕΒΕΘ έχουν παραλάβει μεταχρονολογημένη επιταγή με κάποιο νομικό πρόβλημα (όχι ακάλυπτη), όπως η γνησιότητα της υπογραφής εκδότη ή του οπισθογράφοντος, που δυσχέρανε την είσπραξη της απαίτησης.
Έλεγχος και συνυπευθυνότητα
Οι επιχειρήσεις – μέλη του ΕΒΕΘ τάσσονται συντριπτικά υπέρ (91%) της θέσπισης αυστηρότερου ελέγχου από τις τράπεζες για τη χορήγηση μπλοκ επιταγών και το 84% από αυτές θεωρεί εν συνεχεία αναγκαία τη θέσπιση αστικής ευθύνης των τραπεζών για τις ακάλυπτες επιταγές.
Πάντως, το 61% των επιχειρήσεων – μελών του ΕΒΕΘ εκφράζει την άποψη ότι ο περιορισμός της χρήσης μεταχρονολογημένων επιταγών για οποιοδήποτε λόγο θα επηρεάσει αρνητικά τον κύκλο εργασιών τους, ενώ μόνο το 10% περιμένει θετική επίδραση από μια τέτοια εξέλιξη.
Εργαλείο πίστωσης
Σήμερα 8 στις 10 επιχειρήσεις – μέλη του ΕΒΕΘ εκδίδουν επιταγές και, από αυτές, 9 στις 10 εκδίδουν και μεταχρονολογημένες επιταγές. Επίσης 9 στις 10 δέχονται μεταχρονολογημένες επιταγές από τους πελάτες τους.
Οι μεταχρονολογημένες επιταγές, σύμφωνα με την έρευνα, αποτελούν σημαντικό εργαλείο πίστωσης για τις επιχειρήσεις, καθώς με τον τρόπο αυτό καλύπτουν, κατά μέσο όρο, το 35% - 40% των υποχρεώσεων τους προς τους προμηθευτές τους. Παρόμοια ήταν η εικόνα και το 2008.
Επίσης, περίπου το ήμισυ, κατά μέσο όρο, του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων – μελών του ΕΒΕΘ, καλύπτεται αυτή την περίοδο (όπως και πέρσι) από μεταχρονολογημένες επιταγές πελατών.
Τέλος, οι ερευνητές έθεσαν και ένα ερώτημα που αφορά στις σχέσεις του επιχειρηματικού κόσμου με τις τράπεζες. Από τις απαντήσεις καταγράφεται ανάσχεση στην τάση επιδείνωσης των σχέσεων των επιχειρήσεων με τις τράπεζες, σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο. Για το 23% οι σχέσεις επιδεινώθηκαν ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στη μέτρηση του Απριλίου 2009 ήταν 35%.
Η ταυτότητα της έρευνας
Η έρευνα διεξήχθη τον Ιούλιο του 2009 σε 161 επιχειρήσεις- μέλη του ΕΒΕΘ με δομημένο ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, μέσω του συστήματος Primo Q της Palmos Analysis.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου